Wednesday, July 28, 2010

Kosher Dalam TG

Sewaktu menempah tiket kapal terbang untuk balik ke Malaysia pada bulan lepas saya sengaja menempah makanan Muslim dan telah berkali-kali mengingatkan pada ejen tiket tersebut. Tetapi seperti biasa, orang Pakistan selalunya sangat bodoh dan susah untuk mereka faham dan laksanakan apa yang kita mahu. Apa yang mereka tempah adalah makanan Kosher!

Terpaksalah kami mengadap makanan khas untuk orang Yahudi itu sewaktu dalam penerbangan Thai Airways dari Kuala Lumpur- Bangkok- Islamabad pada hari itu. Saya agak terkejut pada mulanya, tetapi menerima makanan tersebut dengan perasaan yang agak teruja. Kerana saya mempunyai sedikit pengetahuan tentang makanan Kosher bahawa ia tidak mengandungi babi dan biasanya menjadi alternatif kepada Muslim apabila mereka gagal mendapatkan makanan halal di negara-negara bukan Islam.

Setelah membaca senarai bahan-bahan yang digunakan dan informasi yang disediakan pada kotak makanan tersebut, saya bertambah yakin bahawa ianya juga boleh dimakan oleh orang Islam yang mementingkan makanan Halal. Sepotong ikan Salmon bersama sedikit sayur-sayuran dan biskutnya juga adalah disahkan Kosher! Terdapat penerangan yang lengkap mengenai bahan-bahan yang digunakan termasuklah kod E-nya beserta dengan penerangan tentang syarikat penyedia makanan tersebut dan persijilan Kosher yang diperolehinya, betapa mereka sangat boleh dipercayai dan boleh diharapkan. Terfikir pula, alangkah bagusnya kalau industri makanan halal boleh menyediakan perkara yang serupa, bukan hanya sekadar menampal secebis logo halal.

Tetapi sesampai saja di Islamabad saya terus memarahi ejen yang menempah makanan Kosher tersebut. “Anda fikir saya Yahudi?!”
Saya memberitahu kepada dia bahawa saya seorang Muslim dan makanan halal adalah penting bagi saya. Kerana saya bukan seperti orang Muslim Pakistan yang apabila naik sahaja Thai Airways mereka akan meminum arak sebanyak-banyaknya.

Tetapi orang Pakistan itu menjawab, “saya pun tidak tahu apa itu Kosher. Kawan saya kata ianya sejenis makanan baru untuk Muslim”.
Maka, sahlah dia memang orang Pakistan!

*Klik di sini untuk perbandingan antara Halal dan Kosher.

3 comments:

mommy otai said...

kalau la kosher tu ade gmbarnye..
boleh la kami2 di m'sia tgk ..
cmne la rupa

HaNie said...

Bagaimana agaknya bentuk Kosher itu.. Teringin sekali melihatnya..

kelisa_samudera said...

maknanya kosher ni bukanlah sejenis makanan. ia adalah satu konsep makanan di dalam agama yahudi, sama seperti konsep halal dalam agama islam. tak gitu?

rasanya kosher ni mungkin makanan ahli kitab kut.