Sunday, March 07, 2010

Syiah di Pakistan

"Live like Ali, die like Hussain"
Namanya Ali. Atas sebab-sebab tertentu saya berjumpa dengannya dan akhirnya saya menganggapnya sebagai kawan. Hampir setiap hari tanpa gagal dia menghantar sms petikan kata-kata Hazrat Ali a.s. yang saya balas hanya dengan ucapan terima kasih dan beberapa kata basa-basi tanda penghargaan. Ini adalah sebahagian daripada sms-sms-nya.

"Forgive people, just like you expect from Allah to forgive you. -Hazrat Ali k.w."
"If somebody call you bad and you got angry then understand that you are really bad. -Hazrat Ali a.s."
"If a person give importance to a minor distress, then Allah falls him into major. -Hazrat Ali a.s."
"You know it is in Hadith, ana madinatul ilm wa Ali babuha, that, I am the city of knowledge and Ali is its entrace."
"You know a hadith related to Hazrat Abu Bakar Siddiq r.a. that, it's ibadah to see once on Ali's face, so it can be imagined now."

Sehinggalah pada suatu hari melalui sms kami berbincang tentang wali, imam, maulana dan kepercayaan masyarakat Pakistan kepada kubur orang-orang alim yang dianggap sebagai keramat. Ini adalah sebahagian daripada smsnya yang dikirimkan kepada saya.

"Ever you met Allah? Just curious."
"Wali is just like a teacher, right? Because teacher has more knowledge than that of a common man, as we need a teacher for knowledge- we need a good guider who is better among us, selected by Allah not by human, what say you?"
"You know in Quran -innamaa waliyyukumullah warasuluh wa ulil amr minkum, means, 1. Allah is wali; 2. Rasul s.a.w. is wali; and 3. He is wali whom Allah has given rights. Allah has clearly announced in Quran that they are for our guidance, what say you?"
"I believe one thing, Allah has never left human beings without a guider in any part of the world even in the past period, because Allah cares for the whole mankind. Further, there is no compromise in faith."
"Dear, I also visit shrines and also respect the alive one and I wish to take you with me to Bari Imam
(kubur wali yang diziarahi untuk berdoa di atasnya)."

Saya perasan bahawa kepercayaannya hampir menyamai dengan kepercayaan seorang kenalan saya dari Iran. Lalu saya tidak tahan lagi untuk bertanyakan padanya, setelah lama saya memendam sendiri
"Ali, adakah kamu syi'ah?"

Pada mulanya dia enggan mengakui. Tetapi akhirnya setelah saya mendesak dia pun memberitahu, "jika ianya tidak sensitif untuk kamu mengetahui, saya akan menjadi Syi'ah, saya tahu kamu sudah boleh menilai bagaimana kepercayaan saya". Kata-kata yang agak sukar untuk difahami itu sebenarnya saya terjemahkan ke dalam bahasa Melayu dari smsnya dalam bahasa Inggeris yang kurang bagus. Sebenarnya saya telah berasa seperti didakwah olehnya. Sehingga hari ini pun saya masih menerima petikan yang menurutnya adalah kata-kata Hazrat Ali a.s. Terima kasih Ali, tapi saya masih ingin begini.

Nota: Statistik menunjukkan 97% rakyat Pakistan adalah beragama Islam, 80% adalah bermazhab sunni dan 20% syiah. Dari satu perangkaan, Muslim di Pakistan adalah terbahagi kepada mazhab berikut: Barelvi 38% (Hanafi), Deobandi 24% (Hanafi), Syiah Ithna Asharia 23%, Ahli Hadith 7%, Ismaili 2%, Bohra 0.25%, dan beberapa mazhab kecil yang lain. Ahli Hadith adalah sebahagian daripada Hanafi. Lebih 60% daripada sekolah agama madrasah dikendalikan oleh kumpulan Barelvi, 20% oleh Deobandi, 10% oleh pelbagai kumpulan Syiah dan 10% oleh Ahli Hadith. Penulis adalah seorang Muslim bermazhab Sunni.

3 comments:

KopiahPuteh said...

'Live like Rosulullah,
Die like Rosulullah'..

atbk said...

pelik la Syiah ni

serikandi Islam said...

Ahlus sunnah wal jamaah. Kekalkan i'tikad kita untuk jalan lurus ke syugra,InsyaAllah.