Tuesday, March 03, 2009

Penarik Unta & Pelajar Dari Maghribi





Hari-hari yang berikutnya di Mekah saya menziarahi beberapa tempat yang bersejarah yang mempunyai kaitan dengan dengan Rasulullah. Antaranya Arafah, Jabal Rahmah, Mina, Mudzalifah dan berniat umrah di miqat Ja’ranah. Dalam perjalanan pulang kami singgah untuk melihat Bukit Tsur yang di atasnya terletak Gua Tsur yang mempunyai cerita yang menarik.

Di Jabal Rahmah terdapat banyak penarik unta dan jurugambar segera yang agresif dan suka menipu. Sebaik sahaja bas kami berhenti mereka semua menarik unta-unta berhias mereka ke muka pintu bas kami dan memaksa kami menaiki unta mereka untuk mendaki Bukit Rahmah sambil diambil gambar oleh jurugambar. Beberapa orang dalam rombongan kami telah ditipu oleh mereka. Pada mulanya berjanji untuk mengenakan SR5 sebagai tambang tetapi mereka akan meminta lebih setelah sampai di atas bukit dan sebelum menuruni bukit. Jika anda meminta untuk diambil gambar hanya dua keping tetapi mereka dengan sesuka hatinya mengambil enam keping dan memaksa anda membeli kesemuanya dengan harga SR10 setiap satu.

Ada yang terkena dan tidak puas hati, akhirnya sampai ke pengetahuan mutawif dan pemandu bas. Pemandu bas berbangsa Indonesia yang telah lama menetap di Mekah itu memarahi penarik unta tersebut dalam bahasa Arab yang keras dan bising. Ada orang Arab lain yang memarahi penarik unta itu juga, saya mendengar dia berkata "Rasulullah tidak mengajar kamu berbuat begini”. Tapi akhirnya saya lihat pemandu bas kami menyepak dan menumbuk penarik unta itu dan dia menarik untanya pergi dari situ. Mereka yang tertipu sangat berterima kasih pada pemandu bas itu.

Sepanjang masa di Mekah saya lebih suka menghabiskan masa bersendirian daripada bersama ahli rombongan kami. Saya tidak selesa bertawaf dan sa’ie dalam kumpulan dan mengikut mutawif membaca doa dalam bahasa Arab secara kuat-kuat sepatah demi sepatah. Dan pada masa-masa lapang juga saya sering ke masjid, kedai-kedai dan kawasan di sekitar masjidil haram secara sendirian. Saya seronok berjumpa dengan dua pelajar Malaysia yang belajar di Maghribi tetapi mereka singgah di Mekah dulu untuk ziarah dan menunaikan umrah sebelum pulang ke Malaysia. Beberapa kali kami keluar makan bersama dan berjalan-jalan. Mereka lebih muda daripada saya dan saya juga berasa menjadi muda seperti mereka.

Kedua-duanya petah berbahasa Arab, malah beberapa orang Arab yang kami jumpa sewaktu membeli-belah memuji bahasa Arab fushah mereka yang sempurna. Untunglah saya dibantu mereka sewaktu tawar-menawar dan selalu mendapat diskaun yang hebat hasil dari kemanisan kata-kata dari mulut Syakir dan Sabri. Saya tidak akan lupakan kenangan merasai hidangan di Al-tazaj dan memakan ayam di restoran Al-baik yang sangat sesak di Azizyyah Mekah. Sewaktu dalam teksi menuju balik ke masjidil haram saya melihat Syakir berlawak dengan pemandu teksi itu seolah-olah dia berbicara dalam dialek Besut dengan pakciknya, sangat fasih!

3 comments:

en_me said...

teringat ada video pak arab fasih kecek kelate ghitewww.. uhuhu

addyaholix said...

kau pergi sendiri atau rombongan dari agensi?
boleh aku tahu agensi mana?

Nafastari said...

En_me, saya pernah tengok video itu, kagum!

Addyaholix, pergi dengan rombongan. CS Holiday.