Tuesday, October 07, 2008

Demam "Akar Umbi"

Buat masa ini, penulis mempunyai rasa sedikit menyampah apabila mendengar perkataan “akar umbi”. Cuma berharap agar mereka dapat mengurangkan penggunaan perkataan tersebut di mana-mana media massa yang boleh diakses oleh penulis.

5 comments:

an-nidxam said...

betul betul betul!
umbi akupun dh berselirat akar ni

bila dinaikkan itu tanda sokongan akar umbi, nanti bila dia orang dah jatuh, akan disalahkan akar umbi juga ermm..

politics are all the same.. sebelum dan selepas.. modal bicaranya adalah perkara yg sama

Ishan_Qureshi said...

Salam,

Kenapa saudara harus menyampah mendengar perkataan 'AKAR UMBI'? Ada apa yg tidak kena dgn perkataan itu? Sepatutnya saudara tidak perlu menyampah mendengar perkataan 'AKAR UMBI' itu, sebaliknya yg perlu di'MENYAMPAHKAN' adalah orang yg menyebut perkataan itu! Mungkin cara sebutan orang itu tidak tepat dari segi bunyinya atau dari segi susunan tatabahasanya..saya pun tidak pasti kerana saya tidak mendengarnya sendiri dgn telinga saya. Saya cuma membuat andaian. Mungkin saudara ada penjelasannya.

Psstt..jangan pula saudara rasa menyampah dgn komen saya. Saya telah cuba sedaya-upaya untuk menulis komen ini dalam gaya dan struktur tatabahasa Bahasa Melayu yang betul. Sekiranya masih lagi ada kesilapan, maafkan saya...saya pun baharu sahaja fasih berbahasa Melayu, sebelum ini kan Bahasa Melayu saya begitu teruk & 'hancuss'. Saya kira, saudara telah ambil maklum akan hal ini!

Wassalam!

hayat said...

UMNORRRR la tu..entah ape-ape!!aku bosan melihat berita pukul 8 tv mana-mana pun..semua nak jadi ketua..masa aku jadik ketua kelas dulu takde pun nak bertanding ngan aku!!

Hartini Omar said...

kebosanan dan ke'menyampahan' aku pun dah berakar umbi sebenarnya...

narumi hayashida said...

Perasaan menYAMPAH kurniaan ALLAH, bila diucapkan oleh insan yang menjangkelkan kita, secara tidak langsung kita yang ter'allergic' dengan frasa tersebut. Harap perasaan meNYAMPAH saudara tidak lama..Kerana indahnya frasa 'Akar Umbi' itu sekurang-kurangnya telah berjaya dipopularkan oleh UMNO yang berada dihujung tanduk sekarang....!