Friday, June 06, 2008

Suara Ketidakpuashatian Kepada Badawi




Sewaktu berita tersebar bahawa kerajaan menaikkan lagi harga petrol daripada RM1.92 kepada RM2.70 seliter, penulis masih berada di Langkawi. Sempatlah kami turut melibatkan diri dalam kesesakan jalanraya di sekitar sebuah stesen minyak Petronas di pinggiran Pekan Kuah sewaktu kami hendak pulang ke hotel yang terletak di tepi stesen minyak tersebut. Diperhatikan jalan telah mulai sesak sejak pukul 6 petang dan ianya berlarutan sehingga ke pukul 1 pagi dengan kenderaan beratur sejauh lebih 1KM.

Polis juga turut membantu mengawal lalulintas dan juga emosi pemandu-pemandu yang mengalami kemurungan berikutan pengumuman hadiah terbesar daripada kerajaan itu dan ditambah pula dengan kesesakan yang sangat teruk itu. Penulis dan adik mengambil keputusan untuk keluar dari kenderaan kami dan berjalan kaki untuk pulang ke hotel. Pelbagai ragam yang kami saksikan sendiri.

Yang paling mengejutkan adalah suatu teriakan yang agak kuat dan bersemangat daripada sebuah Gen.2 biru yang kedengaran seperti, “Puk***k Badawi! Puk***k Badawi!”, penulis lalu tersenyum. Dia sedang mewakili seluruh rakyat Malaysia.

2 comments:

an-nidxam said...

mujur aku belum ada kereta. lepas ni mungkin tpaksa fikir dua tiga kali kalau nak beli. nak ambik lesen pun takde semangat hehe~

Letting the time pass me by said...

Kalau kita tengok keadaan sekarang, kerajaan sudah melaksanakan dasar survival for the fittest...

Kalau nak hidup, pandai-pandai carik makan, kerajaan tak akan tolong rakyat lagi... Kalau rasa-rasa miskin belajarla makan ubi...

Kita ada pilihan, samada nak terus memprotes, berdemo nak mengkritik kerajaan atau kita terima hakikat bahawa kerajaan sekarang bukan macam dulu lagi...

Jika kita sudah dapat menerima hakikat perubahan dalam kerajaan, maka terpaksalah kita bekerja lebih kuat untuk mencari makan...

Saya pun sedih apabila harga minyak naik mendadak sehingga 40%-60%.. Tetapi apa nak buat,... ini sudah keputusan kerajaan yg terpilih melalui proses demokrasi..