Friday, November 24, 2006

Kampung Yang Sunyi







Penulis masih lagi berada di Kampung Gunung Pasir yang sangat harmoni dan sunyi ini. Memang ianya sungguh sunyi sepi dan banyak sekali rumah yang tidak berpenghuni. Sayang sekali, kerana rumah-rumah di sini sungguh menarik dan unik sekali seni binanya. Biasanya ia bercirikan senibina Minangkabau yang berbentuk tajam meruncing ke atas seperti tanduk kerbau di kedua-dua hujung bumbungnya. Lamannya sangat luas dan bersih biasanya dilitupi rumput menghijau yang kelihatan sangat segar.

Kebanyakan penduduk kampung-kampung di Seri Meranti seperti Kampung Sikai, Kampung Gunung Pasir, Kampung Mertang, Kampung Buyau dan Sungai Layang (sekadar menyebut beberapa nama kampung di Mukim Seri Menanti) adalah warga emas yang berumur lebih 60 tahun, sama ada tinggal berdua iaitu pasangan suami isteri yang tidak mempunyai anak atau pun telah ditinggalkan anak-anak, atau tinggal keseorangan kerana suami atau isterinya telah meninggal dunia. Ramai yang ditemui merupakan pesara-pesara tentera dan isteri mereka merupakan suri rumah sepenuh masa yang rajin dan pandai memasak makanan yang enak-enak dan kebanyakannya pedas.

Orang-orang muda dan belia hampir semuanya telah berhijrah ke bandar-bandar lebih besar seperti Kuala Lumpur dan Seremban. Mereka tidak sanggup tinggal di kampung dan mengusahakan kebun, sawah dan getah seperti yang pernah dibuat oleh datuk nenek mereka dahulu. Kalau di hujung minggu bermula petang Jumaat berduyun-duyun kelihatan kereta-kereta yang berkunjung masuk ke Seri Menanti, sama ada melawat ibu bapa mereka yang sudah tua, atau balik ke rumah sendiri yang sudah lama ditinggalkan sejak memilih untuk bekerja dan menetap di Kuala Lumpur.

1 comment:

Dad of 4+1 said...

Hey Ahmad, ada (rumah2) yg nak dijual ker? It's so sad, huh inevitably you'll be alone (with your partner) again...