Sunday, November 26, 2006

Kenduri







Penulis bertuah kerana semenjak tinggal di Kampung Gunung Pasir ini ada saja peristiwa yang menarik. Kali ini majlis bertandang (atau menyambut menantu) yang diadakan di rumah Ketua Kampung sendiri. Ianya bermula dengan “berkampung” yang biasanya dibuat seminggu lebih awal daripada hari kenduri. Berkampung bermaksud berhimpun dan bermesyuarat bagi menentukan menu yang hendak disediakan dan sebagainya.

Sehari sebelum hari kenduri disebut hari “memotong” kerana daging lembu akan dipotong-potong pada hari itu. Pada hari itu sanak saudara sudah mula berkumpul dan bergotong-royong menyiapkan tempat makan, bahan-bahan masakan, pelamin dan sebagainya. Pada hari itu juga biasa pulut kuning disediakan sebagai juadah untuk orang-orang yang datang membantu. Pulut itu dihidang bersama sambal tumis bilis (yang sangat PEDAS!)

Pada hari kenduri penulis terjumpa dengan bekas rakan sekelas sewaktu belajar di Kulliyyah Undang-undang Ahmad Ibrahim, UIAM dulu. Dia tinggal di kampung sebelah yang tidak jauh dari Gunung Pasir, betapa kecilnya dunia. Yusmahani namanya, masih juga bujang.

No comments: